Balansiranje zrakoplova

KAKO BALANSIRATI RC MODEL AVIONA

BALANSIRANJE RC AVIONA

Svaki RC avion (kao i svi ostali avioni) ima određeni CG položaj. To je srednja točka u kojoj sve gravitacijske sile djeluju na avion i u kojoj se avion ispravno balansira gledajući prednji-stražnji dio aviona. Tehnički se to naziva longitudinalna ravnoteža. Cilj balansiranja aviona je da, kada se osloni u centru gravitacije ( na spravi koja se zove „balanser“ ili na prste ako nemamo takav uređaj) avion stoji vodoravno. Znači, da mu ne preteže ni prednja niti stražnja strana. Kada postignemo takav balans avion, avion će nam , u letu, uzvratiti svojim najboljim karakteristikama.

Avioni kojima je balans takav da im prednji dio „tone“ ( nosat avion) mogu pokazivati ​​neke ili sve od sljedećih simptoma:

  • Avion se čini težak i trom na palicama stanice i može sporo reagirati
  • U zaokretima lijevo ili desno, nos aviona ima tendenciju propadanja
  • Na slijetanju je brži nego što bismo htjeli
  • Potrebno je podizati palicu elevatora "gore" da bi avion letio horizontalno
  • Kada se isključi pogon u horizontalnom letu, avion ima tendenciju izrazito krenuti prema dole
  • Teško održavanje horizontalnog leta zbog učestalih „poskakivanja“ aviona gore-dole

 

Avioni kojima je balans takav da im stražnji dio „tone“ ( repat avion) mogu pokazivati ​​neke ili sve od sljedećih simptoma:

  • Izuzetna osjetljivost na palicama stanice, avion se čini „nervozan“
  • U zaokretima lijevo ili desno nos aviona ima tendenciju podizanja
  • Jako otežan horizontalni let bez pogona uz tendenciju propadanja repa
  • U horizontalnom letu bez pogona avion pada na lijevu ili desnu stranu
  • Dodavanje gasa ( snage motora) rezultira strmim penjanjem

Na standardnom ravnom krilu, kakvo često nalazimo kod visokokrilaca i trenažnih aviona, CG točka je najčešće na 1/3 od prednjeg ruba krila prema nazad.  Međutim, ako imamo ukošena krila ( najčešće prema nazad) postaje prilično nezgodno odrediti CG točku. Postoje kalkulatori koji nam pomažu odrediti CG točku na takvim krilima, međutim, ništa od toga nije potrebno ako znate na kojem mjestu je proizvođač aviona ( ili konstruktor) propisao CG točku. Proizvođači redovito propisuju CG točku kako ne biste morali pogađati, a što je već dobra pretpostavka za uspješan let. CG se obično određuje tijekom faze projektiranja aviona, pa ako ste gradite avion iz KIT konfiguracije ili od početka prema nacrtima, CG točka će najvjerojatnije biti jasno označena na nacrtu. Ako ste kupili avion ARF ili RTF, tada će priručnik s uputama vjerojatno dati položaj CG na način da istu možete izmjeriti od nosa aviona ili, najčešće, od prednjeg ruba krila prema unazad, mjereno uz trup aviona.  Ako niste sigurni, RC forumi i kolege u hobiju mogu biti obilje informacija.

Načini balansiranja RC aviona

Sa svakom donjom metodom uvjerite se da je vaš avion u stanju kakvom bi bio da se spremate letiti. Znači, balansiranje aviona se radi sa umetnutom baterijom i ostalim komponentama s kojima planirate letjeti. Iznimka može biti ako je proizvođač drugačije napisao i tada treba slijediti upute proizvođača ( kod nekih aviona sa unutarnjim izgaranjem avion se balansira s praznim rezervoarom goriva).

Visoko krilo

Avione s visokim krilima je najlakše uravnotežiti i nećete potrošiti puno vremena za to. Ako je ovo vaš prvi RC avion i ako pored vas ima netko od kolega, zamolite ga da zajedno to napravite jer će se tako eventualne greške lakše uočiti. Svaki kolega na pisti će vam rado priskočiti u pomoć. Ako se radi još i o iskusnijem kolegi, utoliko bolje jer je on već „odradio“ svoje greške po tom pitanju, pa vam može dati korisne savjete da ne ponavljate iste. Možda će se vaš ego protiviti tome, ali ignorirajte ga jer vam savjeti iskusnijih mogu pomoći da avion leti upravo kako treba. Pronađite u uputama proizvođača podatak o CG točki i izmjerite je na svom avionu. Na model nanesite ljepljivu traku i pomoću markera označite položaj CG. To je dovoljno učiniti sa donje strane krila. Razlog zašto ne crtamo izravno u modelu je taj što ćemo ga možda morati pomaknuti i izgledao bi neuredno s raznim oznakama. Proizvođač daje svoju preporuku CG točke kao startnu poziciju, a svaki RC pilot može pomaknuti tu točku malo naprijed ili natrag, ovisno o tome kako odgovara njegovom načinu letenja. Kasnije možemo učiniti konačni znak kad budemo zadovoljni. Stavite bateriju u model, a zatim provjerite CG stavljanjem vrhova prstiju na točke koje ste ranije označili. Sada dopustite modelu da se uravnoteži i vidite što se događa. Ako je nos usmjeren prema dolje, bateriju biste trebali više pomaknuti prema repu. Ako je model modela usmjeren prema gore, pomaknite bateriju prema naprijed prema nosu. U slučaju da balansiranje nije moguće napraviti u dovoljnoj mjeri pomicanjem baterije, potrebno je dodati malo olova ( ili nešto slično da ima veliku masu, a mali volumen) na dio aviona koji ide prema gore.

Nisko krilo

Balansiranje niskokrilaca je isto kao balansiranje visokokrilaca samo u obrnutom položaju. Dakle, možemo mjeriti CG na isti način, osim što će avion biti okrenut naopako za vrijeme balansiranja. . Pronađite u uputama proizvođača podatak o CG točki i izmjerite je na svom avionu. Na model nanesite ljepljivu traku i pomoću markera označite položaj CG. To je dovoljno napraviti s gornje strane krila.

Srednje krilo

Balansiranje srednjekrilaca je isto kao i kod visokokrilaca i niskokrilaca, samo što je svejedno s koje strane krila, gornje ili donje, označavate i isprobavate CG. Radite to na način koji vam je lakši.

Kada ste završili sa „traženjem“ CG točke na avionu, da si olakšate buduća balansiranja aviona možete na oznake CG nalijepiti male, okrugle i prozirne silikonske točkice kakve se lijepe u  kuhinjske ormariće da ne lupaju vrata kod zatvaranja. Tako neće biti potrebno da gledate gdje je CG točka već ćete istu moći napipati prstima, što je lakše. Ako nemate takve silikonske točkice, a znate koristiti pištolj za vruće ljepilo, možete napraviti te točkice vrućim ljepilom. Ako tako radite, pazite da ne oštetite avion temperaturom ljepila i da nisu prevelike ( dovoljno je vrlo malo, tek toliko da se osjeti pod prstima)

 

Uređaji za uravnoteženje

Uređaj za balansiranje RC aviona su bolje rješenje nego prsti jer je takvo balansiranje brže i preciznije. Ako namjeravate češće balasirati svoju RC flotu, razmislite da si kupite jedan takav ili ga sami napravite. Koriste se na način da avion postavite na takav uređaj ( stalak) i tada su vam obje ruke slobodne da možete precizno balansirati svojeg ljubimca.

 

Važnost balansiranja aviona naglašava stara izreka:

 „Avion koji je nosat leti loše, a avion koji je repat leti samo jednom“

Gore navedena izreka nam govori i da, ako ne možemo „dobiti“ avion točno u CG točku, iz nekog razloga i moramo se odlučiti za malo nosat ili malo repat avion, uvijek je bolje da je malo nosat. S naglaskom na MALO.