5 važnih značajki 3D akrobatskog zrakoplova
U nekom trenutku svoje RC pilotske karijere, poželjet ćete prijeći na novi nivo letenja (stvaranja adrenalina ) i prijeći na akrobatsku scenu. Zato je dobro znati što je uopće akrobatski zrakoplov?
Iako se osnovni elementi akrobatskog letenja poput lupinga, može postići na većini zrakoplova s daljinskim upravljačem, razne karakteristike odvajaju pravi akrobatski zrakoplov od ostalih. Ovdje razmatramo pet glavnih karakteristika koje bi trebali imati svi akrobatski zrakoplovi.
Velike ili pretjerane upravljačke površine
Akrobatski RC zrakoplovi izrađeni su s većim kontrolnim površinama (u odnosu na njihovu veličinu) od uobičajenih zrakoplova poput warbirdova ili trenerskih zrakoplova. Veće kontrolne površine rezultiraju većim otklonom dajući vašem RC modelu poboljšane brzine okretanja, naginjanja i penjanja/propadanja. Jednostavno rečeno vaše će upravljačke površine biti puno učinkovitije i snažnije, odnosno zrakoplov će puno jače reagirati na pomicanje palica radio stanice, što će vam omogućiti da izvodite napredne akrobatske manevre pri velikim i malim brzinama - koje inače nisu dostupne na vašim redovnim RC modelima. Međutim, veće kontrolne površine također mogu učiniti vaš RC zrakoplov mnogo nervoznijim i težim za letenje. Tu dolazi do izražaja funkcija EXPO ( eksponencijalni otkloni) - koja se nalazi na novijim kompjuteriziranim RC stanicama. Ona omogućava programiranje i smanjivanje razinu otklona kontrolnih površina (odziva) oko središnjih pokreta palice, zadržavajući pritom puni otklon kontrolnih površina pri većim pokretima palice. To čini vaš RC zrakoplov manje osjetljivim i mnogo lakšim za letenje dok krstarite i pripremate se za sljedeći trik.
Konfiguracija srednjeg krila
Većina akrobatskih RC zrakoplov konstruirana je s konfiguracijom srednjeg krila, krilom postavljenim na srednji dio trupa po visini gledajući avion s boka. Za razliku od RC zrakoplova s visokim ili niskim krilima model sa srednjim krilima je manje-više neutralan u letu. To uklanja sve tendencije samoispravljanja, pojave koja je poželjna u normalnim načinima letenja, ali ne kada je u pitanju izvođenje 3D akrobacija. Ta karakteristika bi akrobatskom RC pilotu otežavala izvođenje letačkih manevara.
Srednjekrilci zrakoplovi su jednostavniji od visokorkilnih ili niskokrilnih zrakoplova, što rezultira manjim zračnim otporom ( drag). Pojednostavljena građa aviona bez samokorekcijskih svojstava omogućava akrobatskom RC zrakoplovu precizno manevriranje i s lakoćom održavaju različite orijentacije (položaj) u zraku. Kada je riječ o akrobatici, oblik presjeka krila ( profil krila) igra značajnu ulogu. Trenerski RC zrakoplov ( ne akrobatski) obično će imati asimetrični zračni profil gdje je gornja površina zakrivljena i duža, dok je dno ravno. Takav profil krila omogućava stvaranje uzgona ( strujanje zraka po gornjoj površini je brže od strujanja zraka po donjoj površini krila, što stvara podtlak na gornjoj strani – uzgon) krila te omogućava podizanje zrakoplova s napadnim kutem 0 ( Angle of Atack-AoA), a to može spasiti vaš RC avion u puno nezgodnih situacija. Međutim ako je vaš trener bio okrenut naopako, dizalo odmah postaje pretjerana sila prema dolje, stoga zračni profili s ravnim dnom nisu idealni za obrnuto letenje. Na suprotnom kraju spektra imamo simetrične zračne profile koji su puno prikladniji za akrobatske zrakoplove. Budući da imaju jednak gornji i donji oblik, stvara se jednaka sila podizanja i sila dolje bez obzira na orijentaciju. Dakle, ako ste izvodili kotrljanje ili letjeli obrnuto, nijedna neželjena sila neće vas skrenuti s puta. Zrakoplov sa simetričnim profilom krila podizanje postiže povećanjem napadnog kuta ( AoA), a ne uzgonom.
Bez dihedrala
Dihedral je kut koji nastaje kad su obje krilne ploče zrakoplova s fiksnim krilima blago nagnute prema gore. Ovaj kut prema gore "V" zrakoplovu daje veću bočnu stabilnost. Ako smetnja (poput naleta vjetra) uzrokuje spuštanje jednog krila, donje će krilo podići više i gurnuti vaš zrakoplov natrag u razinu.
Slično svojstvima konfiguracije visokog i niskog krila, dihedral je samoispravljajući mehanizam koji je kontraproduktivan na akrobatskom RC avionu. Iako ćete na akrobatskom trenažeru možda pronaći dihedral, na naprednijoj je razini više restriktivna nego korisna.
Omjer snage i težine (2:1)
Brzina nije nužna kada se izvodi akrobacija, međutim, snaga je nužna. Snaga ovisi o težini vašeg RC zrakoplova i premda će omjer snage i težine 1: 1 biti dovoljan, omjer snage i težine 2: 1 puno je češći i poželjniji.
Snaga prema težini jednostavno se odnosi na potisak stvoren u odnosu na težinu vašeg zrakoplova. Dakle, omjer snage i mase 2: 1 znači da generirani potisak mora biti dvostruko veći od težine vašeg zrakoplovaa. To je izuzetno važno jer se mnogi napredniji manevri izvode nakon zaustavljanja u zraku ( stall) i potrebna je dovoljna snaga da bi se vaš RC zrakoplov nadoknadio i agresivno izveo naredne poteze. Veća snaga omogućuje i vašem zrakoplovu da se bude življi i da je u mogućnosti izvesti oštre zaokrete i rotacije u malom prostoru.
Završne riječi
Ako ste odlučili poduzeti sljedeći korak u hobiju i krenuti na svoje akrobatsko putovanje, tada bi vaš prvi akrobatski RC zrakoplov trebao biti model srednjeg krila s malo ili nimalo dihedrala, dizajniran s velikim kontrolnim površinama sa simetričnim profilima krila, a podrazumijeva i snažni motor za omjer 2:1 , snaga/težina. Sretno letenje i puno dobrih slijetanja.